1. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wyróżniamy następujące osoby w języku niemieckim:
!!! Każde zdanie w języku niemieckim musi zawierać osobę (podmiot)! W języku polskim dozwolone jest powiedzieć „Czytamy książkę.“. To, że „my“ ją czytamy jest tylko w domyśle. Za to w języku niemieckim nie opuszcza się podmiotu w zdaniu. Te samo zdanie powiemy więc „Wir lesen ein Buch.“. Odmiana czasownika :
Szyk
zdania oznajmującego:
podmiot (osoba) + orzeczenie (czasownik) + dopełnienie (reszta) np. Ich wohne in München. ((Ja)Mieszkam w Monachium.) Das Kind spielt im Zimmer. (Dziecko bawi się w pokoju.) Wir gehen nach Hause. ((My)Idziemy do domu.) |
1. Odpowiedz na pytania:
a) Wie ist dein Name?
…................................................................................................................................................
b) Wie heißt du?
…................................................................................................................................................
c) Wie heißen deine Eltern? (Jak nazywają się twoi rodzice?)
Meine Eltern heißen ….................................. und …..................................... .
d) Wie alt bist du?
…................................................................................................................................................
e) Woher kommst du?
…................................................................................................................................................
f) Wo wohnst du?
…................................................................................................................................................
g) Hast du Geschwister?
…................................................................................................................................................
h) Wie heißt deine Schwester / dein Bruder? (Jak nazywa się twoja siostra/twój brat?)
Meine Schwester / Mein Bruder heißt …..................................................................................
(Moja siostra/Mój brat nazywa się....)
2. September
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1. Wstaw odpowiednio odmieniony czasownik „sein“(być):
a) ….......................... du fertig? (Jesteś gotowy?)
b) Die Eltern ….................. in der Arbeit. (Rodzice są w pracy.)
c) Ich …................... Eva. (Jestem Eva.)
d) Das Kind …..................... im Kindergarten. (Dziecko jest w przedszkolu.)
e) Thomas ….................. 12 Jahre alt. (Thomas ma 12 lat.)
f) Sie …........................... verheiratet. (Ona jest mężatką.)
g) Wie alt ….............................. ihr? (Ile macie lat?)
h) Frau Koch, …................. Sie krank? (Pani Koch, czy jest Pani chora?)
i) Ich ….................. Polizistin. (Jestem policjantką.)
j) Wir ….................. hungrig. (Jesteśmy głodni.)
2. Uzupełnij odmianę czasownika „sein“ i naucz się jej na pamięć:
ich …..............., du …............, er/sie/es ….............
wir …................, ihre …...................., sie/Sie.......................
Przykładowa odmiana czasownika słabego w języku niemieckim:
W taki sam sposób odmieniają się m.in. czasowniki: singen – śpiewać, kaufen – kupować, wohnen – mieszkać, tanzen – tańczyć, lernen – uczyć się, besuchen – odwiedzać, machen – robić, kochen -gotować, hören – słuchać, spielen – grać, bawić się i wiele wiele innych...
3. Przetłumacz:
a) Wir spielen Fußball. - .........................................................
b) Er hört Musik. - .........................................................
c) Ihr lernt fleißig Deutsch. - ..............................................
d) Sie besucht die Grundschule. - ...........................................
e) ................................................ - Mieszkamy w Krakowie.
f) ................................................ - Robię zadanie domowe.
g) ................................................ - On tańczy.
h) .................................................. - Oni gotują.
Odmiany czasowników „sein” i „haben” musisz koniecznie nauczyć się na pamięć! Poza swoim znaczeniem dosłownym, odgrywają ogromną rolę w budowie czasu przeszłego w języku niemieckim.
5. September
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1. Na podstawie drzewa genealogicznego Emmy uzupełnij tekst:
Ich …........... Emma und bin ….............. Jahre alt. Ich habe einen Bruder und er heißt …........ . Meine Mama heißt Kathariane und ist 37 …........ …..... . Sie arbeitet als Flugbegleiterin. Mein Vater heißt …......... und ist …........ Jahre alt. Er arbeitet in der Schule als Mathelehrer. Ich habe ….......... Tanten, …......... Onkel, ….... Cousins und …... Cousinen. ….......... und …............. sind Zwillinge.
2. Odpowiedz na pytania:
a) Ist die Emma 15 Jahre alt? .................................................................................................
b) Hat die Emma eine Schwester? …....................................................................................
c) Haben Kathariane und Peter zwei Kinder? .......................................................................
d) Wie alt sind Natalie und Alexandra? …............................................................................
e) Wie alt ist der Opa Hans? …...............................................................................................
3. Uzupełnij:
wo - woher - wie - was - wer - um wie viel Uhr (o której godzinie?) – warum
a) …............... ist das? (Co to jest?)
b) ….............. weinst du? (Dlaczego płaczesz?)
c) ….............. wohnt ihr? (Gdzie mieszkacie?)
d) ….............. beginnt der Unterricht? (O której godzinie zaczyna się lekcja?)
e) …............... kommt der Junge? (Skąd pochodzi ten chłopak?)
f) …................ fühlst du dich heute? (Jak się dziś czujesz?)
g) …............... bist du? (Kim jesteś?)
6. September
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Aus Emmas Tagebuch:
„Liebes Tagebuch! Ich bin Emma und ….brauche einen Freund. Eigentlich habe ich eine Freundin in der Schule. Sie heißt Sandra und ist 17 Jahre alt, genau wie ich. Sandra hat immer gute Laune, redet viel, ist lustig, freundlich und hilfsbereit. Sie lernt gut, liest gerne Bücher und hört Lieder von Mark Forster. Wir verbringen viel Zeit zusammen, obwohl wir ganz anders sind. Ich bin nicht so aufgeschlossen wie Sandra. Ganz im Gegenteil. Ich bin eher schüchtern und zurückhaltend. Sandra versteht mich ganz gut, aber leider nicht immer. Jeder ist anders.„
(Z pamiętnika Emmy:
Kochany Pamiętniku! Jestem Emma i ...potrzebuję przyjaciela. Właściwie mam w szkole przyjaciółkę. Nazywa się Sandra i ma 17 lat, dokładnie jak ja. Sandra jest zawsze w dobrym humorze, dużo mówi, jest zabawna, serdeczna i pomocna. Uczy się dobrze, czyta chętnie książki i słucha piosenek od Marka Forstera. Spędzamy razem dużo czasu, chociaż że jesteśmy całkiem inne. Nie jestem tak otwarta jak Sandra. Przeciwnie. Jestem raczej nieśmiała i powściągliwa. Sandra całkiem dobrze mnie rozumie, ale niestety nie zawsze. Każdy jest inny.”
1. Przetłumacz i naucz się na pamięć (skorzystaj z pomocy słownika do języka niemieckiego):
a) pamiętnik
b) potrzebować
c) przyjaciel
d) przyjaciółka
e)mieć zawsze dobry humor
f) dużo mówić
g) wesoły/zabawny
h) serdeczny/przyjacielski
i) pomocny
j) czytać książki
k) słuchać muzyki
l) spędzać dużo czasu
m) otwarty (charakter)
n) przeciwnie
o) nieśmiały
p) powściągliwy
r) Każdy jest inny.
2. Dopasuj poprawnie zwroty:
Poznajemy się |
Spotykamy znajomego |
Przy jedzeniu |
Żegnamy się |
a) Czy mogę się przedstawić? …................................................................. b) Bardzo mi miło. …................................................................. c) Cieszę się, że mogłam cię poznać. ….................................................................. d) Mój numer telefonu to.... …..................................................................
|
a) Cześć! …................................................................. b) Jak leci? …................................................................. c) Dziękuję,wszystko świetnie. …................................................................. d) Co nowego u Ciebie ? …................................................................. e) Wieki się nie widziałyśmy. ….................................................................. |
a) Smacznego! ….................................................................. b) Dziękuję, nawzajem. …................................................................. c) Na zdrowie! (przy toaście) ….................................................................. |
a) Trzymaj się! …................................................................. b) Udanego dnia! …................................................................. c) Cześć! (na pożegnanie) ….................................................................. d) Zadzwoń do mnie! ….................................................................. e) Szczęśliwej podróży! …................................................................. |
Hallo/Servus – Gute Reise! - Danke, glechfalls – Wie geht es Dir? - Sehr angenehm – Guten Appetit! - Danke, alles bestens – Zum Wohl/Prost! - Darf ich mich vorstellen? - Meine Telefonnummer ist... - Schönen Tag noch – Mach's gut! - Was gibt es Neues bei Dir? - Freut mich, dich kennen zu lernen. - Wir haben uns ewig nicht gesehen. - Tschüß! - Ruf mich an!
9. September
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
UWAGA!!!W języku niemieckim każdy rzeczownik (Namenwort) posiada swój rodzajnik (zwany jako Artikel lub Begleiter), który nadaje sens wymawianym zdaniom. Uczymy się słówek zawsze z rodzajnikiem!!! np. der Hund(pies), die Nase(nos) itp. Wszystkie rzeczowniki piszemy z dużej litery!
Wyróżniamy
rodzajniki
określone:
DER, DIE, DAS
oraz
rodzajniki
nieokreślone:
EIN, EINE
Liczba
mnoga zawsze ma rodzajnik DIE, nie posiada rodzajnika nieokreślonego.
np.
Die
Kinder sind schon in der Schule. (Dzieci są już w w
szkole.)
Rodzajnik
nieokreślony używamy przed rzeczownikiem zawsze wtedy , gdy daną
rzecz, osobę, wymieniamy w zdaniu po raz pierwszy, jest bliżej nieokreślona.
Na
przykład:
Pass
auf, dort geht ein Hund!
(Uważaj,
tam idzie jakiś pies.)
Rodzajnika
określonego używamy natomiast, w przypadku mowy o rzeczach, osobach
bliżej nam znanych lub już wspomnianych w rozmowie, np.:
Pass
auf ,dort geht ein
Hund! Der
Hund
sieht gefährlich aus.
(Uważaj,
tam idzie
jakiś
pies. Ten
pies wygląda niebezpiecznie.)
Przy
rzeczownikach z rodzajnikami DER lub DAS, rodzajnik nieokreślony to
EIN!
Przy
rzeczownikach z rodzajnikiem DIE, rodzajnik nieokreślony to EINE!
Istnieje kilka reguł kiedy zawsze, należy użyć konkretnego rodzajnika:
DER (rodzaj męski) |
|
Osoby / zwierzęta płci męskiej |
np. der Vater(ojciec), der Sohn(syn), der Onkel(wujek), der Löwe(lew) |
Zawody określające rodzaj męski |
np. der Arzt(lekarz), der Polizist(policjant) |
Pory roku, dni tygodnia, miesiące |
np. der Sommer(lato), der Montag(poniedziałek), der Juni(czerwiec) |
Opady i kierunki wiatrów |
np. der Regen(deszcz), der Schnee(śnieg), der Nordwest(północno-zachodni) |
Marki samochodów |
np. Der Audi, der BMW |
alkohole |
np. der Wein wyjątek : das Bier (piwo) |
Szczyty gór, rzeki |
np. der Mont Everest, der Amazonas wyjątek: die Zugspitze |
1.Was passt nicht?
a) Tante – Onkel – Bruder – Großvater
b) Sommer – Montag – Frau – August
c) Löwe – Katze – Hund – Elefant
d) Mann – Pole – König - Familie
10. September
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
DIE (rodzjnik żeński) |
|
Osoby / zwierzeta płci żeńskiej |
np. die Mutter(matka), die Tochter(córka), die Henne(kura) |
Zawody określające rodzaj żeński |
np. die Ärztin(lekarka), die Polizistin(policjantka) |
Nazwy samolotów i statków |
np. die Boeing, die Titanic |
Liczebniki główne |
np. die Eins(jedynka) |
Nazwy roślin i drzew |
np. die Eiche(dąb), die Rose(róża) wyjątek: der Ahorn(klon),das Veilchen(fiołek) |
Rzeczowniki z końcówką: -keit -heit -schaft -ung -e -ei -in |
np. die Freiheit(wolność), die Schönheit(piekność, die Schulung(szkolenie), die Lampe(lampa)
wyjątki: der Junge(chłopiec), der Friede (pokój,zgoda), das Ei(jajko), der Papagei(papuga),der Hippie(hipis), das Benzin(benzyna) |
„Franklin kann vorwärts und rückwärts zählen. Er kennt seine Telefonnummer, seine Adresse und kann sich die Nachnamen von sechs Kindern merken. Aber manchmal ist Franklin auch vergesslich. Daher wird ihm ganz mulmig, als Frau Eule ihn für eine der Hauptrollen in der Theateraufführung der Klasse auswählt. Was passiert, wenn er seinen Text vergisst?
Jedes Jahr im Dezember führen Frau Eules Schüler ein Stück auf, das sie vorher oft üben. Dieses Jahr wollen sie „den Nussknacker“ aufführen. (…) Franklin muss viel Text auswendig lernen. Zu Hause sagt er seinen Text wieder und immer wieder auf.
„Ich hoffe, dass ich nicht vergesse, was ich sagen muss.” sagt er zu seinen Eltern.
Sie machen ihm Mut. „Wenn du noch ein bisschen übst, schaffst du es bestimmt.(...)“
Paulette Bourgeois Brenda Clark „Franklins grosser Auftritt”
(„Franklin potrafi liczyć do przodu i do tyłu. On zna swój numer telefonu, swój adres i pamięta nazwiska sześciu dzieci. Ale czasami też jest zapominalski. Dlatego zrobiło mu się nieprzyjemnie, kiedy Pani Sowa wybrała go na jedną z głównych ról w przedstawieniu teatralnym. Co się stanie, jeśli zapomni tekst?
Każdego roku w grudniu uczniowie pani Sowy prezentują sztukę, którą wcześniej często ćwiczą. Tego roku chcieli zaprezentować „Dziadka do orzechów”. Franklin musi dużo tekstu nauczyć się na pamięć. W domu bezustannie recytuje swój tekst.
„Mam nadzieję, że nie zapomnę, co mam powiedzieć. „ mówi do swoich rodziców. Oni dodają mu odwagi. „Jeśli jeszcze trochę poćwiczysz, z pewnością dasz radę.”
Paulette Bourgeois Brenda Clark „Franklins grosser Auftritt”
1. Podkreśl w tekście wszystkie rzeczowniki i przepisz razem z rodzajnikiem i tłumaczeniem (skorzystaj z pomocy słownika do języka niemieckiego):
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................…............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
13. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
DAS (rodzajnik nijaki) |
|
Rzeczowniki z końcówką: -chen -lein |
np. das Kaninchen(królik), das Rotkäpchen(czerwony kapturek) |
Nazwy czynności (powstałe od czasowników) |
np. das Schreiben(pisanie), das Essen(jedzenie) |
Rzeczowniki powstałe z przymiotników |
np. das Böse(zło), das Gute(dobro) |
Nazwy kolorów |
np. das Blau(niebieski) |
Nazwy hoteli, kin, kawiarni |
np. das Cafe Zimt, das Hotel Hilton |
Nazwy metali, większość chemicznych elementów |
np. Silber (srebro), das Aluminium(aluminium) |
1. Z pomocą podanych poniżej zwrotów, opisz osoby ze zdjęć.
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Sie ist eine Blonde / Brünette. (Ona jest blondynką/brunetką.)
Er ist ein Blonde / Brünette. (On jest blondynem/brunetem.)
Er/Sie ist rothaarig. (On/Ona jest rudowłosa.)
Er/Sie ist klein/mittelgroß/groß. ( On/Ona jest niska/średniego wzrostu/wysoka.)
Er/Sie ist dünn/schlank/beleibt/dick. ( On/Ona jest chuda/szczupła/otyła/gruba.)
Er /Sie ist hässlich wie die Nacht. ( On/Ona jest brzydka jak noc.)
Er/Sie trägt eine Brille. ( On/Ona nosi okulary)
Seine Nase/Ihre Nase ist krumm und spitz. (Jego nos/Jej nos jest krzywy i szpiczasty.)
Er/Sie hat graue/grüne/braune/blaue/schwarze Augen. ( On/Ona ma szare/zielone/brązowe/niebieskie/czarne oczy.)
Sie hat Locken. (Ona ma loki.)
Er hat einen Bart/einen Schnurrbart. (On ma brodę / wąsy.)
Er/Sie hat gesunde/weiße/ungepflegte Zähne. ( On/Ona ma zdrowe/białe/zaniedbane zęby.)
Sein Gesicht/Ihr Gesicht ist oval/rund/faltig/blass. (Jego twarz/Jej twarz jest owalna/okrągła/pomarszczona/blada.)
Er/Sie hat Falten. ( On/Ona ma zmarszczki.)
Er/Sie hat lange/kurze/krumme Beine. ( On/Ona ma długie/krótkie/krzywe nogi.)
14. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1. Uzupełnij tekst:
Gitarre -Quark – Hausaufgaben - fertig - Haare - Schule – Zähne
Ich stehe um 7.00 Uhr auf. Ich wasche zuerst mein Gesicht, putze die …..........., ziehe mich an und später kämme meine …........... Zum Frühstück esse ich am liebsten Müsli. Mal mit Joghurt, mal mit Milch, oder auch mal mit ................ und fast immer mit frischem Obst. Ich trinke Tee oder Kaffee mit Zucker. Um 7.40 Uhr gehe ich zu Fuß in die …........... Dort verbringe ich ungefähr 6 Stunden. Gegen 14.00 Uhr komme ich nach Hause zurück und habe großen Hunger. Zum Glück ist Mittagessen schon …............. Ich brauche 2 Stunden für alle …................. Dann habe ich endlich Zeit für mich. Ich spiele …......... und gehe mit meinem Hund spazieren.
(Wstaję o 7.00 godzinie. Najpierw myję twarz, myję zęby, ubieram się , a potem czeszę włosy. Na śniadanie jem najczęściej płatki. Raz z jogurtem, raz z mlekiem, albo także z twarogiem, a prawie zawsze ze świeżymi owocami. Piję herbatę lub kawę z cukrem. O godzinie 7.40 idę piechotą do szkoły. Tam spędzam około 6 godzin. Około 14.00 godziny wracam do domu i jestem ogromnie głodny. Na szczęście obiad jest już gotowy. Potrzebuję dwóch godzin na zadania domowe. Potem mam wreszcie czas dla siebie. Gram na gitarze i idę z psem na spacer.)
UWAGA! Czasowniki rozdzielnie-złożone to czasowniki, których podstawę odmienimy wg osoby (podmiotu) , natomiast ich przedrostek trafia na koniec zdania. Np.:
czasownik: aufstehen-wstawać („auf” - przedrostek, „stehen” - podstawa)
Ich stehe um 7.00 Uhr auf. (Wstaję o 7.00 gdzinie.)
czasownik: sich anziehen-ubierać się („an” - przedrostek, „ziehen” - podstawa)
Wir ziehen uns heute warm an. (Ubieramy się dziś ciepło.)
czasownik: fernsehen-oglądać telewizję („fern” - przedrostek, „sehen” - podstawa)
Er sieht den ganzen Tag fern. (On ogląda cały dzień telewizję.)
czasownik: zurückkommen-wracać („zurück“ - przedrostek, „kommen” -podstawa)
Der Hund kommt bald zurück. (Pies wróci wkrótce.)
2. Napisz całymi zdaniami, jakie plany ma dziś Emma.
….......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................….......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
17. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Es ist 6 Uhr. Ich stehe langsam auf und gehe ins Bad. Ich wasche mein Gesicht, putze die Zähne und ziehe mich an. Dann vorbereite ich Frühstück: für mich und für die Kinder. „Kinder, steht auf!“, rufe ich. Ich muss – wie immer – noch mal rufen. Die beiden gehen die Treppe runter. Die Kinder essen Müsli mit Obst und trinken Apfelsaft. Ich habe Toast mit Marmelade und dazu natürlich Kaffee. Meine Tochter Sara fährt mit dem Schulbus zur Schule. Sie ist in der zweiten Klasse. Ich bringe meinen Sohn Jakob ins Kindergarten und fahre zur Arbeit. Um 14.30 Uhr fahre ich schnell einkaufen und dann hole ich Jakob ab. Sara wartet schon zu Hause – sie hat den Hausschlüssel immer dabei. Nach einer halbe Stunde kommt auch mein Mann vor dem Arbeit zurück und wir essen zu Mittag. Heute ist Tomatensuppe und Kotelette mit Pommes. Lecker! Später gehen mein Mann und Jakob mit unserem Hund spazieren. Ich helfe Sara bei den Hausaufgaben und danach vorbereite ich das Essen für morgen und sie surft im Internet. Am Abend schauen wir alle unsere Lieblingssendung im Fernseher und essen Abendessen. Mein Mann liest für die Kinder eine Gute-Nacht-Geschichte vor und ich nehme ein heißes Bad. Ich gehe täglich zwischen 21.30 und 22.00 Uhr schlafen. Gute Nacht!
(Jest 6 godzina. Powoli wstaję i idę do łazienki. Myję twarz, myję zęby i ubieram się. Potem przygotowuję śniadanie: dla mnie i dla dzieci. „Dzieci, wstawajcie!”, wołam. Muszę – jak zawsze – zawołać jeszcze raz. Oboje schodzą po schodach. Dzieci jedzą musli z owocami i piją sok jabłkowy. Ja mam tost z dżemem i do tego naturalnie kawę. Moja córka Sara jedzie do szkoły szkolnym autobusem. Ona jest w 2. klasie. Odprowadzam mojego syna Jakuba do przedszkola i jadę do pracy. O 14.30 jadę szybko zrobić zakupy i odbieram Jakuba. Sara czeka już w domu – ma klucz do domu zawsze przy sobie. Po pół godziny wraca z pracy mój mąż i jemy obiad. Dzisiaj jest zupa pomidorowa i kotlety z frytkami. Pyszne! Później mój mąż z Jakubem idą na spacer z psem. Ja pomagam Sarze w zadaniach domowych a po tym przygotowuję jedzenie na jutro, a ona serfuje po internecie. Wieczorem oglądamy wszyscy nasz ulubiony program w telewizji i jemy kolację. Mój mąż czyta dla dzieci opowieść na dobranoc, a ja biorę gorącą kąpiel. Idę spać codziennie między 21.30 a 22 godziną. Dobranoc!)
1. Odpowiedz na pytania:
a) Was isst die Familie zum Frühstück? (Co je rodzina na śniadanie?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) Geht Sara zu Fuß in die Schule? (Czy Sara idzie piechotą do szkoły?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
c) Was gibt's zu Mittag? (Co jest na obiad?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
d) Was machen die Kinder am Nachmittag? (Co robią dzieci po południu?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
immer |
zawsze |
fast nie |
prawie nigdy |
jetzt |
teraz |
jeden zweiten Tag |
co drugi dzień |
bis jetzt |
do teraz |
zu jeder Zeit |
o każdej porze |
zur rechten Zeit |
w porę |
bis gegen acht Uhr |
do około 8 godziny |
jeden Tag |
każdego dnia |
einmal pro Tag |
raz na dzień |
jede Woche |
co tydzień |
zweimal pro Stunde |
2 razy na godzinę |
manchmal |
czasami |
jeden Montag |
w każdy poniedziałek |
ab und zu |
od czasu do czasu |
freitags |
co piątek |
selten |
rzadko |
um 9 Uhr |
o 9 godzinie |
nie |
nigdy |
den ganzen Tag |
przez cały dzień |
abends |
wieczorami |
über Nacht |
przez noc |
morgens |
każdego ranka |
letztens |
ostatnio |
nachmittags |
popołudniami |
in letzter Zeit |
w ostatnim czasie |
18. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1. Zapisz poprawną godzinę według przykładu:
Przykład: Es ist sieben nach zwölf Uhr. - 12:07Uhr
a) Es ist halb acht. - ….............
b) Es ist Viertel vor zehn Uhr. - …..............
c) Es ist dreiundzwanzig nach zwei Uhr. - …...........
d) Es ist Mitternacht. - ….........
e) Es ist siebzehn Uhr dreißig. - …...........
f) Es ist einundzwanzig Uhr. - ….........
2. Uzupełnij zdania dobierają pasujący czasownik. Pamietaj o poprawej odmianie.
auf/stehen – lesen – ab/holen – schlafen – essen – sein – fahren - liegen
a) Sie …............. wie ein Kind.
b) Wir …................ mit dem Bus in die Schule.
c) Ich …................ um 7 Uhr ….. .
d) Der Vater …............ seine Tochter vom Kindergarten …... .
e) Das Kind …............ im Bett.
f) Er …............. ein interessantes Buch.
g) Tom und Luisa ….......... schon zu Hause.
h) Zum Frühstück ….............. ich gerne Müsli.
3. Odpowiedz na pytania:
a) Um wie viel Uhr stehst du auf?
….................................................................................................................................
b) Was isst du zum Frühstück?
….................................................................................................................................
c) Trinkst du gerne Kaffee?
…...............................................................................................................................
d) Mit wem frühstückst du?
…..............................................................................................................................
e) Was machst du in der Schule/ in der Arbeit?
…..............................................................................................................................
f) Was machst du am Nachmittag?
…........................................................................................................................
g) Was isst du zu Mittag?
…........................................................................................................................
h) Lernst du gerne?
….......................................................................................................................
i) Wann gehst du ins Bett?
…........................................................................................................................
4. Przetumacz:
a) Ich ziehe mich an. -
b) Er fährt mit dem Auto zur Arbeit. -
c) Sie putzt die Zähne. -
d) Wie spät ist es? -
e) Ich sehe fern. -
f) Sie gehen mit dem Hund spazieren. -
g) Das Mädchen macht Hausaufgabe. -
h) Ich kaufe schnell ein. -
i) Sie nimmt ein heißes Bad. -
j) Wir trinken Apfelsaft. -
5. Opisz swój przykładowy dzień. Możesz wesprzeć się na podanych słowach/wyrażeniach: zuerst (najpierw), dann (potem, później), später (potem, później), ungefähr (około, w przybliżeniu), gegen …. Uhr (około godziny....), heute früh (dzisiaj rano), am Morgen (rano), am Vormittag (przed południem), am Nachmittag (po południu), am Abend (wieczorem), in der Nacht (w nocy)
….......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................….......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................….......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
…................................................................................................................................................
21. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Hallo! Ich heiße Lilly und komme aus Deutschland. Ich wohne auf dem Bauernhof zusammen mit den Eltern und meiner Schwester. Meine Mutter arbeitet in der Bäckerei und mein Vater ist ein Bauer. Beide müssen täglich sehr früh aufstehen und in der Arbeit fleißig arbeiten. Meine Mutter lacht viel, ist sehr klug und lustig. Mein Vater liebt Tiere. Er ist hilfsbereit, bescheiden und ruhig. Ich habe die Besten Eltern der Welt. Meine Schwester sieht genauso wie ich aus, weil wir die Zwillinge sind. Wir besuchen beide die 7. Klasse, haben viele Freunde und spielen gerne Klavier.
(Cześć! Nazywam się Lill i pochodzę z Niemiec. Mieszkam na gospodarstwie rolnym razem z rodzicami i moją siostrą. Moja mama pracuje w piekarni a mój tata jest rolnikiem. Oboje muszą co dziennie bardzo wcześnie wstawać i pilnie pracować. Moja mama dużo się śmieje, jest bardzo mądra i wesoła. Mój tata kocha zwierzęta. Jest pomocny, skromny i spokojny. Mam najlepszych rodziców na świecie. Moja siostra wygląda dokładnie tak jak ja, ponieważ jesteśmy bliżniaczkami. Uczęszczamy do 7. klasy, mamy wielu przyjaciół i gramy chętnie na pianinie.)
1.Odpowiedz na pytania:
a) Mit wem wohnt Lilly?(Z kim mieszka Lilly?)
...........................................................................................................................................
b)Was macht ihr Vater beruflich?(Co robi jej tata zawodowo?)
...........................................................................................................................................
c) Wo arbeitet ihre Mutter?(Gdzie pracuje jej mama?)
...........................................................................................................................................
d) Wie ist ihre Mutter? (Jaka jest jej mama?)
...........................................................................................................................................
e) Warum sieht Lilly genau wie ihre Schwester aus?(Dlaczego Lilly wygląda dokładnie jak jej siostra?)
...........................................................................................................................................
f) Was spielen die Schwestern? (Na czym grają siostry?)
...........................................................................................................................................
Ich bin Monika. Ich lebe mit meiner Familie in einer Wohnung in Berlin. Mein Vater heißt Patrik und ist 48 Jahre alt. Er arbeitet als Briefträger und bringt den Leuten Briefe und Pakete. Meine Mama Sara ist 46 Jahre alt. Sie unterricht Deutsch in der Grundschule. Sie ist eine Lehrerin. Wenn ich groß werde, ich möchte Polizistin werden. Ich habe auch einen Bruder. Er heißt Thomas und ich mag ihn sehr. Thomas hilft mir oft in Mathematik. Er ist 4 Jahre älter als ich und lernt sehr gut. Wenn wir keine Hausaufgaben haben, spielen wir zusammen Schach oder Computer.
(Jestem Monika. Żyję z moją rodziną w mieszkaniu w Berlinie. Mój tata nazywa się Patryk i ma 48 lat. Pracuje jako listonosz i roznosi ludziom listy i paczki. Moja mama Sara ma 46 lat. Ona uczy niemieckiego w szkole podstawowej. Jest nauczycielką. Kiedy dorosnę, chciałabym zostać policjantką. Mam także brata. Nazywa się Thomas i bardzo go lubię. Thomas pomaga mi często w matematyce. On jest 4 lata starszy ode mnie i bardzo dobrze się uczy. Kiedy nie mamy zadań domowych, gramy razem w szachy, albo na komputerze.)
2. Odpowiedz na pytania:
a) Wo wohnt Monika? (Gdzie mieszka Monika?)
...........................................................................................................................................
b) Wie alt sind ihre Eltern? (Ile lat mają jej rodzice?)
...........................................................................................................................................
c) Wo arbeitet ihre Mutter? (Gdzie pracuje jej mama?)
...........................................................................................................................................
d) Was möchtet Monika werden? (Kim chciałaby Monika zostać)
...........................................................................................................................................
e) Wie alt ist ihr Bruder? (Ile lat ma jej brat?)
...........................................................................................................................................
f) Wie verbringen Monika und Thomas ihre Freizeit? (Jak spędza Monika i Thomas ich wolny czas?)
...........................................................................................................................................
3. DER, DIE, DAS? Dopisz odpowiedni rodzajnik:
….. Zwillinge (bliżnięta) …..Klavier (pianino)
….. Polizistin (policjantka) ….. Briefträger (listonosz)
….. Bauernhof (gospodarstwo rolne) …..Hausaufgaben (zadania domowe)
….. Bäckerei (piekarnia) …. Schach (szachy)
….Tiere (zwierzeta) ….Welt (świat)
22. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1. Odpowiedz pełnym zdaniem:
Franziskus - Mark Zuckerberg - Angela Merkel - Lionel Messi - J. K. Rowling
a) Wie heißt die deutsche Bundeskanzlerin?
…................................................................................................................................................
b) Wie heißt der aktuelle Papst?
…................................................................................................................................................
c) Wer ist der beste Fußballspieler der Welt 2020?
…................................................................................................................................................
d) Wie heißt die Autorin von Harry Potter?
…................................................................................................................................................
e) Wie heißt der Gründer von Facebook?
…................................................................................................................................................
2. Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania:
„Zum vierten Mal Nummer eins.
Sie ist und bleibt die Königin der Herzen. Zum vierten Mal in Folge hat Kate (38), den Belibtheitsthron erklommen. Die Ehefrau von Prinz William (37), punktet nicht nur mit ihrer symphatischen Art und ihren stylischen Outfits. Sie ist auch eine äußerst liebevolle Mutter, der das Wort ihrer Kinder Prinz George (6), Prinzessin Charlotte (4) und Prinz Louis (21 Monate), über alles geht. Die Herzogin von Cambridge bringt ihre Kleinen selbst zur Schule und bäckt für sie Geburtstagskuchen. Trotzdem findet sie (…) Zeit, sich als Schirmherrin von 21 Organisationen zu engagieren (…). Auch die Natur liegt der bodenständigen Kate am Herzen : Für die Chelsea Flower Show hat sie einen eigenen Spiele-Garten für Kinder (…) gestaltet, der auch Queen Elizabeth (93) sehr imponiert. „
(Frau im Spiegel, Nr 3 08.01.2020)
(Po raz czwarty numerem jeden.
Ona jest i pozostanie królową serc. Po raz czwarty z rzędu Kate wspięła się po tytuł najbardziej lubianej. Żona księcia Williama punktuje nie tylko poprzez swoje sympatyczne usposobienie i stylowe stroje. Jest także niezwykle kochającą matką, dla której słowo jej dzieci (...) liczy się ponad wszystko. Księżna Cambridge zabiera swoje maluchy sama do szkoły i piecze dla nich urodzinowe ciasta. Mimo to znajduje czas, aby angażować się jako patron w 21. organizacjach. Również natura leży na sercu przyziemnej Kate : dla programu Chelsea Flower Show stworzyła własny ogród zabaw dla dzieci, który imponuje także królowej Elżbiecie. )
a) Wer ist Kate Middleton? (Kim jest Kate Middleton?)
…................................................................................................................................................
b) Wie viele Kinder haben Kate und William? (Ile dzieci mają Kate i William?)
…................................................................................................................................................
c) Warum sagt man, dass Kate bodenständig ist? (Dlaczego mówi się, że Kate jest przyziemna?)
…................................................................................................................................................
d) Wie engagiert sie sich? (Jak się angażuje?)
…................................................................................................................................................
UWAGA! Odmiana czasowników mocnych:
Jak widać, w czasownikach mocnych uważać należy przede wszystkim na 2. i 3. osobę liczby pojedynczej. Liczba mnoga jest zawsze odmieniana regularnie - w każdego typu czasownikach (wyjątek "sein-być").
W przypadku czasownika "tragen" samogłoska "a" wymienia się na "ä". Tak samo odmieniają się także takie czasowniki mocne jak "schlafen"(spać), "schlagen"(bić, uderzać) ...
U innych czasowników mocnych może wymieniać się w 2. i 3. osobie liczby pojedynczej inna samogłoska np.
"sehen"(widzieć) - ich sehe, du siehst, er /sie / es sieht, wir sehen, ihr seht, sie/Sie sehen
"treffen"(spotykać) - ich treffe,du triffst, er/sie/es trifft, wir treffen,ihr trefft, sie/Sie treffen
"laufen"(biegać) - ich laufe, du läufst, er-sie-es läuft,wir laufen, ihr lauft, sie/Sie laufen
.......itp.
25. September
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Ein Tag mit Familie Wat!
Wenn alle pünklich um sieben Uhr aufstehen, dann haben sie genügend Zeit. Aber heute ist ein komischer Tag.
„Wir haben verschlafen!“, schreit die Mama und rennt wie von der Tarantel gestochen hinaus.
Emma und Tom laufen schnell ins Bad. „Wir frühstücken im Auto. Ihr habt noch 5 Minuten“, ruft Papa und knöpft sich das Hemd zu. „Ich vorbereite schnell Brötchen mit Käse und Schinken für alle.„. Die Mama schminkt sich noch vor dem Spiegel. „Schatz, wie haben keine Zeit.“, sagt ihr Ehemann. „Ohne Lippenstift gehe ich nicht aus dem Haus.“, antwortet sie. „Einen Moment, bitte“
Die Kinder warten schon im Auto. Der Papa schalte den Motor an. Die Mama schließt die Tür und steigt ins Auto ein. „Dann los“, sagt Emma. „Ich hoffe, man kann noch den Tag retten.“
Emma lernt heute in Geographie die Anordnung der Flüsse und Berge. In Englisch schreibt sie eine Geschichte in der Vergangenheit. Tom addiert und subtrahiert bis 100. Er meldet sich im Unterricht oft. Mathe macht ihn Spaß.
Der Papa unterrichtet in der Berufsschule. Er schreibt gerade nächste Aufgabe an die Tafel. Die Mama begrüßt gerade Passagiere an Bord. Sie fliegt nach Berlin und dann nach Oslo.
(Dzień z rodziną Wat.
Gdy wszyscy wstają o 7.00 godzinie, mają wystarczająco czasu. Ale dziś jest dziwny dzień.
„Zaspaliśmy!”, krzyczy mama i biega jak oparzona.
Emma i Tom biegną szybko do łazienki. „Jemy śniadanie w samochodzie. Macie 5 minut.”, woła tata i zapina guziki w koszuli. „Przygotuję szybko bułki z serem i szynką dla wszystkich.”. Mama maluje się jeszcze przed lustrem. „Kochanie, nie mamy czasu.”, mówi jej mąż. „Bez szminki nie wychodzę z domu.”, odpowiada. „Chwila.”
Dzieci czekają już w aucie. Tata zapala silnik. Mama zamyka drzwi i wchodzi do samochodu. „To w drogę”, mówi Emma. „Mam nadzieję, że jeszcze można ten dzień uratować.”
Emma uczy się na geografii rozkładu rzek i gór. Na angielskim pisze historyjkę w czasie przeszłym. Tom dodaje i odejmuje do 100. Zgłasza się często podczas lekcji. Matematyka sprawia mu przyjemność.
Tata uczy w szkole zawodowej. On zapisuje właśnie kolejne zadanie na tablicy. Mama wita pasażerów na pokładzie. Leci do Berlina, a potem do Oslo.)
1. Odpowiedz na pytania:
a) Warum ist heute bei Familie Vat ein komischer Tag? (Dlaczego jest dziś dziwny dzień u rodziny Vat?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) Was früstücken sie? (Co jedzą na śniadanie?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
c) Was lernt Emma heute in der Schule? (Czego uczy się dziś Emma w szkole?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
d) Welches Schulfach mag Tom? (Jaki przedmiot lubi Tom?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
e) Was machen die Eltern von Emma und Tom beruflich? (Co robią rodzice Emmy i Toma zawodowo?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
f) Welches Schulfach magst du am liebsten? (Jaki przedmiot lubisz najbardziej?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
g) Welches Schulfach magst du am wenigsten? (Jaki przedmiot lubisz najmniej?)
…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Słówka / wyrażenia z tekstu do nauczenia się na pamięć:
der Tag - dzień
pünktlich - punktualnie, punktualny
schreien - krzyczeć
rennen - pędzić
laufen - biec
früstücken - jeść śniadanie
verschlafen - zaspać
Wir haben verschlafen. - Zaspaliśmy.
ins Bad - do łazienki
sich das Hemd zu/knöpfen – zapinać guziki w koszuli
vor/beireiten - przygotowywać
das Brötchen / die Semmel - bułka, kajzerka
der Käse - ser
der Schinken - szynka
sich vor dem Spiegel schminken – malować się przed lustrem
der Spiegel - lustro
der Ehemann - mąż
die Ehefrau - żona
der Lippenstift - szminka
sagen - mówić
antworten - odpowiedzieć
Einen Moment, bitte. - Chwileczkę.
im Auto warten - czekać w samochodzie
den Motor an/schalten - odpalać silnik
die Tür schließen - zamykać drzwi
ins Auto ein/steigen - wsiadać do samochodu
hoffen - mieć nadzieję
können - móc, umieć , potrafić
retten - ratować
der Fluss - rzeka
die Berge - góry
die Geschichte - historia, opowieść
die Vergangenheit - czas przeszły
addieren - dodawać
subtrahieren - odejmować
sich im Unterricht melden – zgłaszać się na lekcji
Spaß machen - sprawiać radość
unterrichten - uczyć (innych), nauczać
die Berufsschule - szkoła zawodowa
an die Tafel schreiben - pisać na tablicy
Passagiere begrüßen - witać pasażerów
fliegen - latać, lecieć
3. Jaki czasownik pasuje? Pamiętaj o poprawnej odmianie.
antworten – fliegen – unterrichten – lernen - hoffen – laufen – schließen – vor/bereiten
a) Er …......................... über das Internet.
b) Der Laden ….................. in 5 Minuten.
c) Warum ….......................... du mir nicht?
d) Zuerst ….................... wir nach Warschau, dann nach Paris.
e) Ich ….............. das Essen …... .
f) Die Katze …................... über das Feld.
g) Moritz ….............. fleißig.
h), Ich …................, dass morgen den ganzen Tag die Sonne scheint.
26. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1. Z podanych wyrazów ułóż zdania:
a) es, spät, ? , wie , ist
…................................................................................................................................................
b) fünf, alt, ist, Jahre, Kind, das
…...............................................................................................................................................
c) Schule, gehen, wir, die, Fuß, in, zu, die
…...............................................................................................................................................
d) nach, fliegt, sie, London
…...............................................................................................................................................
e) stehe, um, ich, auf, Uhr, 7
…..............................................................................................................................................
2. Przetłumacz na język niemiecki:
a) On pracuje jako listonosz.
…...............................................................................................................................................
b) Uczęszczamy do 7. klasy.
…..............................................................................................................................................
c) Idę do łazienki, myję twarz i zęby.
….............................................................................................................................................
d) Ile masz lat?
….............................................................................................................................................
e) Chwileczkę.
….............................................................................................................................................
f) Spędzamy wiele czasu razem.
….............................................................................................................................................
g) Szczęśliwej podróży.
…............................................................................................................................................
h) Ta dziewczyna jest średniego wzrostu i nosi okulary.
…............................................................................................................................................
i) Wieczorem oglądamy ulubiony program w telewizji.
…............................................................................................................................................
j) Tata ma brodę i krzywy nos.
…............................................................................................................................................
k) Najbardziej lubię matematykę.
…............................................................................................................................................
l) Moja mama pracuje w piekarni, a mój tata jest rolnikiem.
…............................................................................................................................................
3. Dopasuj rzeczowniki do właściwego rodzajnika der, die , das.
Mädchen, Onkel, Hund, Familie, Käse, Kind, Arbeit, Haus, Ehemann, Königin, Papst, Schwester, Tagebuch, Freund, Polin, Schule, Baby, Leben, Mitarbeiter, Tante, Blume
------DER------ |
------DIE-------- |
------DAS------ |
|
|
|
4. Wstaw poprawnie odmieniony czasownik:
a) Ich ….......... lange. (schlafen)
b) Wir …............ gut Deutsch. (sprechen)
c) …........ du eine Katze? (haben)
d) Ihr …........ pünktlich. (sein)
e) Thomas ….…...... um 6 Uhr ….. . (aufstehen)
f) Julia ...…........ mit dem Schulbus zur Schule. (fahren)
g) Frau Müller, wo …............ Sie? (arbeiten)
h) Der Papa …............ eine Zeitung. (lesen)
i) Eine Kundin …............ Brot und Milch. (kaufen)
j) Renate und Hans …................. mir in Deutsch. (helfen)
5. Uzupełnij:
bei, in, zu, mit, nach, in, nach, aus, in, an
a) Ich fahre …............. Berlin.
b) Die Kinder gehen …...... die Schule.
c) …....... der Schule habe ich großen Hunger.
d) Er kommt …........... Italien.
e) Das Mädchen geht …...... Oma.
f) Der Mann wohnt …....... Krakau.
g) Die Mutter hilft …..... den Hausaufgaben.
h) Der Lehrer schreibt …..... die Tafel.
i) Wir gehen ….... dem Hund spazieren.
j) Bist du ….... Hause?
6. Uzupełnij:
wie – wann – was – wann – um wie viel Uhr - warum
a) …............ isst du gern zum Frühstück?
b) …................ kommt ihr zurück?
c) …....................... gehst du schlafen?
d) ….................... hat Familie Vat Gäste?
e) …................. heißen die Wochentage?
f) …............ liegst du nicht im Bett?
29. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
„ Als Mutter bin ich streng.
Nicole ist es wichtig, viel Zeit mit ihrem süßen Töchtern Sunday und Faith zu verbringen.
Sie hat etwas Engelhaftes, wenn sie über den roten Teppich schwebt. Doch in Sachen Kindererziehung will Nicole Kidman (52) nicht nur sanft sein. „Als Mutter bin ich eher streng.“, erklärt die australisch-amerikanische Schauspielerin.
Denn sie will, dass ihre Töchter Sunday und Faith unbeschwert aufwachsen, aber auch Grenzen kennenlernen. Dazu gehören manchmal auch Verbote. „Ich erlaube meinen Kindern weder Instagram noch Smartphone.“, so der Superstar. Nicole Kidman setzt in ihrer Erziehung mit Ehemann Keith Urban auf Liebe und Werte gleichermaßen. Prinzipien gehören für sie dazu. „Mutterschaft ist eine stetige, lange Reise.“, hatte ihre Großmutter einmal zu ihr gesagt. (…) Und auf dieser Reise will die sympathische Oscar-Preisträgerin ihr Bestes geben.
Das Goldene Blatt, Nr 1, 30.12.2019
(Jako matka jestem surowa.
Dla Nicole jest ważne, aby spędzać dużo czasu z jej słodkimi córeczkami, Sunday i Faith.
Ona ma coś anielskiego w sobie, gdy unsoi się nad czerwonym dywanem. Jednak w sprawie wychowania dzieci nie chce być Nicole Kidman tylko delikatna. „Jako matka jestem raczej surowa.”, tłumaczy australijsko-amerykańska aktorka.
Ponieważ chce, żeby jej córki Sunday i Faith beztrosko wychowywały się, ale także znały granice. Do tego należą również zakazy. „Nie pozwalam dzieciom ani na Instagram ani na smartfon.”, tak gwiazda. Nicole Kidman stawia w jej wychowaniu ze swoim mężem Keit Urban na miłość i wartości w równej mierze. Zasady należą do tego. „Macierzyństwo jest ciągłą, długą podróżą.”, powiedziała jej raz babcia. I w tej podróży chce sympatyczna zdobywczyni Oskara dać z siebie wszystko.)
1. Odpowiedz na pytania:
a) Wer ist Nicole Kidman? (Uwaga,odpowiedzi nie znajdziesz w tekście)
…..............................................................................................................................................
b) Ist sie als Mutter eher sanft?
…................................................................................................................................................
c) Wie viele Kinder hat die Schauspielerin?
…..............................................................................................................................................
d) Welche Regeln gibt es bei Nicole zu Hause?
…..............................................................................................................................................
e) Wie soll eine gute Mutter sein?
…..............................................................................................................................................
f) Ab wann Handys für Kinder sinnvoll sind?
…..............................................................................................................................................
g) Findest du die Instagram- oder Facebook-Anwendug sicher?
…..............................................................................................................................................
2.
Przetłumacz zdania na język polski.
a) Ich sehe fern. -
...........................................................................................
b)
Du musst heute dein Zimmer aufräumen. -
..........................................................
c) Das
Kind macht Hausaufgaben.-
......................................................................
d)
Wir fahren in die Schule mit dem Bus. -
............................................................
e)
Ihr trefft sich mit Freunden. -
.........................................................................
f)
Ich stehe um 8.00 Uhr auf. -
.......................................................................
g)
Er putzt noch seine Zähne. -
..................................................................
h)
Sie schläft. -
.......................................................
30. September
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wer bist du?
1. Wie heißt du?
…...............................................................................................................................................
2. Hast du einen Spitznamen?
…...............................................................................................................................................
3. Wo wohnst du?
…...............................................................................................................................................
4. Woher kommst du?
…...............................................................................................................................................
5. Wie alt bist du?
…...............................................................................................................................................
6. Welche Schule besuchst du?
…...............................................................................................................................................
7. Wo arbeitest du?
…...............................................................................................................................................
8. Hast du Geschwister?
…...............................................................................................................................................
9. Was machen deine Eltern beruflich?
…...............................................................................................................................................
10. Hast du Haustiere?
…...............................................................................................................................................
11. Verstehst du dich gut mit deinen Eltern?
…...............................................................................................................................................
12. Welches Sternzeichen bist du?
…...............................................................................................................................................
13. Was machst du gern?
…...............................................................................................................................................
14. Hast du einen Lieblingsfilm?
…...............................................................................................................................................
15. Die 3 wichtigsten Sachen in deinem Leben?
…...............................................................................................................................................
16. Wie siehst du aus?
…...............................................................................................................................................
17. Liest du gern?
…...............................................................................................................................................
18. Was magst du essen?
…...............................................................................................................................................
19. Was magst du trinken?
…...............................................................................................................................................
20. Kannst du kochen?
…...............................................................................................................................................
21. Wovon träumst du?
…...............................................................................................................................................
22. Zu welchem Lied tanzt du alleine durch die Wohnung?
…...............................................................................................................................................
23. Was interessiert dich überhaupt nicht?
…...............................................................................................................................................
24. Was ist deine Lieblingsfarbe?
…...............................................................................................................................................
25. Was magst du für Musik?
…...............................................................................................................................................
26. Welche Charaktereigenschaften hast du?
…...............................................................................................................................................
Odmień poprawnie czasowniki:
|
fahren - jeździć |
gehen - iść |
essen -jeść |
haben - mieć |
ich |
|
|
|
|
du |
|
|
|
|
er |
|
|
|
|
sie |
|
|
|
|
es |
|
|
|
|
wir |
|
|
|
|
ihr |
|
|
|
|
sie/Sie |
|
|
|
|
|
lesen - czytać |
laufen - biec |
sprechen - mówić |
sein - być |
ich |
|
|
|
|
du |
|
|
|
|
er |
|
|
|
|
sie |
|
|
|
|
es |
|
|
|
|
wir |
|
|
|
|
ihr |
|
|
|
|
sie/Sie |
|
|
|
|